Nawigacja
Pokaż spis treści

Listopad

Scenariusz nr 2

Temat dnia: Przygotowania do „Grosikowych wędrówek”.

Zebranie i podsumowanie wiedzy oraz umiejętności zdobytych podczas podróży z Grosikiem. Wyrażanie swoich myśli w kilku zdaniach. Przygotowanie do popołudniowego spotkania z rodzicami. Rozwiązanie quizu „Wzorowy uczestnik ruchu drogowego”. Zabawy muzyczno‑ruchowe przy piosence „Od grosika do złotówki”.

PLANOWANY CZAS przebiegu zajęć zintegrowanych: 4 godziny lekcyjne.

CEL OGÓLNY: Podsumowanie wiedzy i umiejętności nabytych podczas podróży.

CELE
Uczeń:

  • przelicza pieniądze,

  • wypowiada się na temat, jak można uczyć się gospodarowania finansami,

  • aktywnie uczestniczy w zabawach,

  • wymienia skojarzenia związane z podanym wyrazem,

  • śpiewa piosenkę „Od grosika do złotówki”,

  • zgodnie pracuje w grupie.

OMAWIANE POJĘCIA: moneta, banknot, nominał, bilon, awers, rewers, karty kredytowe i bankowe, konto bankowe, lokaty terminowe, oszczędzanie, debet, karta płatnicza, inwestor, bankowiec, bankomat, kredyt, saldo, obligacje, reklama, jakość, budżet domowy, produkt, rozważny klient.

METODY (WG W. OKONIA):

  • asymilacji wiedzy,

  • aktywizujące,

  • praktyczne.

FORMY PRACY Z UCZNIEM:

  • zbiorowa,

  • indywidualna jednolita,

  • grupowa.

MATERIAŁY DO ZAJĘĆ

Przebieg zajęć

1. Witamy się piosenką „Od grosika do złotówki” – zabawy muzyczno‑ruchowe.

2. Wiewiórka wie – omawiamy zadania domowe z pierwszego dnia.

Uczniowie dzielą się informacjami uzyskanymi od rodziców na temat, jak można uczyć się gospodarowania finansami.

3. Realizujemy cele podróży – zebranie i podsumowanie wiedzy oraz umiejętności.

a. Zabawa 1. – „Nasza wiedza i umiejętności”

  • Nauczyciel dzieli uczniów na dziewięć grup (Grosik, Portfelik, Skarbonka, Zabawka, Grosikowa majówka, Parasol, Grosikowe wspomnienia, Grosikowe oszczędzanie, Grosikowe wędrówki),

  • wybrany uczeń rozdaje zapisane karteczki z „kapsuły mądrości”,

  • każda grupa odczytuje skojarzenia dotyczące osiągnięć zdobytych podczas podróży z danego miesiąca, jeśli mają nowe pomysły, zapisują je na dodatkowych karteczkach,

  • podpisują arkusz nazwą planety lub miesiąca podróży,

  • przyklejają wszystkie kartki na dużym arkuszu i dekorują rysunkami lub gotowymi obrazkami,

  • prezentują wykonaną pracę, odczytują osiągnięcia zdobyte przez kolegów w czasie wspólnej podróży po Galaktyce Finansów,

  • rozmawiają o osiągnięciach, które zdobyli w czasie podróży.

b. Zabawa 2. – „Grosikowa galeria”

  • Nauczyciel rozdaje uczniom prace plastyczne wykonane podczas podróży z Grosikiem,

  • uczniowie rozkładają prace plastyczne na dużych arkuszach papieru, opisują je i przyklejają („Portret Grosika”, „Podróż międzygalaktyczna”, „Kim zostanę”, „Czarna dziura”, „Grosikowe oszczędzanie” i inne),

  • rozmawiają na temat wykonanych prac.

4. Dekorujemy miejsce popołudniowego spotkania – wykonanie dekoracji w sali lekcyjnej, gimnastycznej, jadalni lub świetlicy.

a. Nauczyciel przydziela zadania grupom uczniów. b. Uczniowie w grupach, pod kierunkiem nauczyciela, dekorują miejsce spotkania Grosikowych wędrówek.

5. Czy byłem uważnym podróżnikiem? – zabawy logiczno‑ruchowe.

a. Zabawa 1. – „Grosikowe skojarzenia”.

  • Uczniowie siedzą w kole.

  • Nauczyciel podaje lub pokazuje wyraz zapisany na kartce, np. bank (karta kredytowa, data ważności, bezpieczna podróż, itp.) i skojarzenie do wyrazu.

  • Uczniowie we wskazanej kolejności podają skojarzenia do podanego wyrazu.

b. Zabawa 2.„Jesteśmy wzorowymi uczestnikami ruchu drogowego”.

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami na temat: Kim są uczestnicy ruchu drogowego?

  • Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela, który dzieli uczniów na trzy grupy: pieszych, pasażerów i kierowców.

  • Nauczyciel rozdaje grupom obrazki przedstawiające bezpieczne i niebezpieczne zachowania podczas poruszania się po drodze z chodnikiem lub bez, podróży samochodem, autobusem czy tramwajem.

  • Uczniowie w grupach dzielą obrazki: zachowania bezpieczne i zachowania niebezpieczne.

  • Uzasadniają swoją wypowiedź.

Dla nauczyciela:
Obrazki bezpiecznych i niebezpiecznych zachowań znajdują się w kartach do gry w Materiałach dodatkowych na stronie internetowej projektu.

c. Zabawa 3. – „Jestem wzorowym podróżnym”.

  • Nauczyciel w dwóch widocznych miejscach w sali umieszcza litery A i B.

  • Czyta zdania.

  • Uczniowie wybierają prawidłowe zdanie i stają w odpowiednim miejscu w sali.

Pytania do quizu

  1. Gdy jedziemy autobusem:
    a. Kasujemy bilet i przechowujemy go w bezpiecznym miejscu.
    b. Nie zachowujemy biletu.

  2. W czasie jazdy środkami komunikacji:
    a. Wychylanie się przez okno jest zabronione.
    b. Wychylanie się przez okno jest zalecane.

  3. Gdy do tramwaju wsiada starsza osoba:
    a. Udajemy zamyślonych.
    b. Ustępujemy jej miejsca.

  4. Gdy jedziemy autem:
    a. Nie zapinamy pasów bezpieczeństwa.
    b. Zawsze zapinamy pasy bezpieczeństwa.

  5. Gdy wsiadamy do tramwaju:
    a. Przepychamy się.
    b. Nie popychamy innych pasażerów.

  6. Podczas jazdy samochodem:
    a. Głośno krzyczymy.
    b. Nie przeszkadzamy kierowcy.

  7. W autobusie:
    a. Stawiamy plecak tak, by nie przeszkadzał innym pasażerom.
    b. Stawiamy plecak w przejściu.

  8. W autobusie:
    a. Rzucamy papierki na podłogę.
    b. Chowamy papierki do plecaka lub wyrzucamy do kosza.

  9. Podczas jazdy rowerem:
    a. Zawsze zakładamy kask.
    b. Zakładamy kask tylko wtedy, gdy pada deszcz.

  10. Gdy jedziemy autobusem:
    a. Trzymamy się poręczy i uchwytów.
    b. Jedziemy, nie trzymając się.

  11. Podróżując samochodem:
    a. Siadamy mamie na kolanach.
    b. Siadamy w foteliku.

  12. Znaki ostrzegawcze:
    a. Informują nas o obiektach znajdujących się w pobliżu drogi.
    b. Ostrzegają przed niebezpieczeństwem lub zagrożeniem.

Klucz do quizu

6. Bezpiecznie z Grosikiem.

Uczniowie przyklejają do parasola naklejkę z hasłem dotyczącym bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

7. Tu już byliśmy – Grosikowy ślad.

Uczniowie zamieszczają w wybranym miejscu w klasie znaczek, który stanowi ślad wędrówek z Grosikiem.

8. Zadania domowe.

Uczeń:
a. opowie rodzicom o swoich wrażeniach z przygotowań do Grosikowych wędrówek i zaprosi ich do udziału w popołudniowym spotkaniu w szkole,
b. porozmawia z nimi o tym, czego się dowiedział podczas Grosikowych wędrówek.