Zasady udziału

Projekt edukacyjny „Od grosika do złotówki” 2025/26

Zapraszamy nauczycieli, którzy będą uczyć w klasie drugiej w roku szkolnym 2025/26, do udziału w ogólnopolskim projekcie z zakresu edukacji finansowej, przedsiębiorczości oraz szeroko pojętego bezpieczeństwa „Od grosika do złotówki”.

Jest to projekt edukacyjny z multimedialnym pakietem dydaktycznym przygotowany przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości.

Ten unikalny projekt dla najmłodszych uczniów, ma charakter integralny, uwzględnia potrzeby oraz zainteresowania uczniów, a także wychodzi naprzeciw wymaganiom społecznym i ekonomicznym otaczającego świata. Jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego. Umożliwia wdrażanie kierunków polityki oświatowej ogłoszonych przez MEN na rok szkolny 2025/26 nr  1, 2, 3, 6, 8.

Cele programu:

  • nabycie przez dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi w obszarach zarabiania i ustalania priorytetów przy ich wydawaniu czy oszczędzaniu,
  • nabycie przez uczniów wiedzy i umiejętności o finansowych aspektach zdarzeń ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań.

Opis funkcjonowania programu:

Program adresowany jest do uczniów klas drugich, którzy kontynuują działania w klasie trzeciej, ich rodziców i nauczycieli. Realizowany jest w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Zgodne z założeniami podstawy programowej treści nauczania, zawarte w projekcie „Od grosika do złotówki”, obejmują wszystkie edukacje, tym samym umożliwiają nauczycielowi  włączenie projektu w cykl kształcenia edukacji wczesnoszkolnej.

Koncepcja programu opiera się na założeniu, iż uczniowie w czasie 10 miesięcy odbywają bezpieczną podróż z przewodnikiem Grosikiem po Galaktyce Finanse i Oszczędzanie, w czasie której zdobywają określone w danym miesiącu umiejętności.

Nauczyciel otrzymuje zestaw materiałów dydaktycznych oraz multimedialny Przewodnik zawierający szczegółowo opracowane scenariusze zajęć i materiały wspierające. Przygotowano po 2 scenariusze zajęć na każdy miesiąc oraz bardzo bogatą bazę pomysłów do dowolnej realizacji przez nauczyciela. Uczeń dokumentuje realizację poszczególnych zadań w kartach pracy, tworząc tzw. „Dziennik podróży”. Materiały multimedialne znajdują się na platformie programu „Od grosika do złotówki”. Wszystkie materiały dla ucznia i jego rodziców oraz nauczyciela są bezpłatne. Materiały drukowane przysłane będą do szkoły
po potwierdzeniu liczby uczniów w czasie szkolenia nauczycieli (w formie on-line).

Wdrażanie programu umożliwia wspólne działania rodziców i nauczycieli w zakresie edukacji finansowej dziecka. Dzieci wracają do domu i proszą opiekunów o rozmowę na temat związany z treścią zajęć, umieszczony na naklejce, którą otrzymują, np. „Porozmawiaj ze mną o tym, jak ważne są pieniądze w życiu rodziny”. W trakcie podróży jest też czas, w którym rodzice pełnią rolę konsultantów i w ciągu 14 dni dokonują analizy, w jakiej dziedzinie ich dziecko oszczędza najlepiej. Podczas wdrażania programu rodzice/opiekunowie będą mogli pogłębić umiejętność tego, jak uczyć dzieci bezpiecznych zachowań, jak kształtować u nich umiejętność unikania sytuacji stawania się ofiarą przestępstwa lub wzywania pomocy w chwili zagrożenia.

Podejmowane w ramach programu „Od grosika do złotówki” zajęcia umożliwiają rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz nabycie praktycznych umiejętności w atrakcyjnej, opartej na zabawie, atmosferze. Uczniowie zyskują możliwość podejmowania zadań o różnym stopniu trudności, których celem jest stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności w podejmowaniu decyzji finansowych, umacnianie wiary we własne siły i możliwości oraz zachęcanie do osiągania zamierzonych celów.

Najistotniejsze umiejętności nabywane przez uczniów podczas realizacji programu

Uczeń:

  • rozwinie umiejętność racjonalnego gospodarowania pieniędzmi oraz zwiększy swoją wiedzę na temat bezpiecznego ich przechowywania,
  • pozna znaczenie pojęć: moneta, banknot, nominał, bilon, awers i rewers, mennica, emisja, dług, lokata, karta płatnicza, konto, debet, inwestor, bankowiec, lokata, bankomat, kredyt, saldo, obligacja, podatki, gotówka, przedsiębiorczość,
  • pozna wartość i potrzebę pracy oraz  wartość nabywczą pieniędzy,
  • zapozna się ze sposobami zarabiania pieniędzy na drobne wydatki,
  • pozna pojęcia: recykling, segregacja odpadów, surowce wtórne, ochrona środowiska, oszczędzanie przyrody, oszczędzanie domowego budżetu, bogactwo, skarby,
  • utrwali wiedzę dotyczącą wpływu reklamy na zachowanie konsumenta,
  • utrwali wiedzę i umiejętność bezpiecznego zachowania się wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

Najistotniejsze korzyści dla nauczycieli i rodziców

Nauczyciele

  • włączą do zajęć dydaktycznych prowadzonych w klasie II i III zagadnienia z zakresu edukacji finansowej i bezpiecznych zachowań z wykorzystaniem pakietu dydaktycznego opracowanego do projektu „Od grosika do złotówki”.

Rodzice

  • podejmą rozmowy z dziećmi z zakresu gospodarowania finansami i bezpiecznych zachowań,
  • poznają sposoby kształtowania u dzieci umiejętności związanych z bezpieczeństwem i gospodarowaniem finansami.

Nauczyciele dokumentują realizację projektu poprzez zapis realizowanej tematyki w swoim dzienniku lekcyjnym. Nie jest wymagana żadna dodatkowa sprawozdawczość.

Harmonogram projektu:

  • do końca czerwca 2025 – nabór uczestników projektu (nauczyciele klas drugich w roku szkolnym 2025/26, liczba miejsc jest ograniczona);
  • 2 połowa października/listopad 2025 – szkolenie nauczycieli (forma on-line, 3 godz., bezpłatnie);
  • grudzień 2025, styczeń - czerwiec 2026, wrzesień - grudzień 2026 – wdrażanie projektu.

Skan karty zgłoszenia należy wysłać do właściwego trenera, adresy trenerów znajdują się w zakładce Trenerzy w regionie

https://od-grosika-do-zlotowki.junior.org.pl/pl/o-programie/trenerzy-w-regionie

Więcej informacji znajduje się na stronie projektu https://od-grosika-do-zlotowki.junior.org.pl/  w zakładce O programie - Od grosika do złotówki (junior.org.pl)


Pliki do pobrania: